alva w2alva l nr2 anton 4 emil julia1 olle lina lindh2

Under hösten har vi haft en bildutställning i korridoren vid mediateket. Där har foton suttit som eleverna i åk 9 har fotograferat enligt gyllense snittet. Genomtänkt och effektfullt! Det har också varit ögonblicksbilder. Att vara på rätt plats och knäppa av vid rätt tillfälle är en konst!

Fotograferna heter: Julia Reif, Emil Bengtsson, Olle Eriksson, Alva Lyberg, Lina Lind och Anton Johansson

Tobaksfri duo

 

 

Tobaksfri duo

 

Under tobaksfria veckan, v 47anordnades det drogförebyggande ambassadörsutbildning på flera platser i Östergötland bla i Finspång. Grundskolorna i Finspång hade kommit överens om att utbilda  elevskyddsombuden. Som elevambassadör skulle du få verktyg att hålla i aktiviteter och workshop för andra elever och lärare. Efter utbildningen ska eleven ha fått goda kunskaper om drogers skadeverkningar på hälsa,miljö och samhälle med fokus på tobak.

Innehåll under dagen var:

  • miljöproblem i produktionen,
  • skadeverkningar på hälsan och samhället,
  • konsten att övertyga,tala inför grupp,
  • leda och engagera,
  • risk-och friskfaktorer,
  • drogförebyggande aktiviteter och avslutande diskussioner.

 

 

Våra ljudabsorbenter

Ljudabs 2 Ljudabs 3 Ljudabs 5 Ljudabs 7 Ljudabs 6 Ljudabs 4 Ljudabs 1

Bilder från niornas arbete i slöjd med att utsmycka en ljudabsorbenttill kapphallarna. De jobbar i grupp och gör noggranna överväganden i budskap, färg och form och vilka tekniker som lämpar sig bäst. Denna termin kommer 21 stycken nya ljudabsorbenter upp på vår skola! Niornas avslutande budskap/hälsning/arv till sina skolkamrater. Den första kom upp 2011!

”Vår ende”

”Vår ende” var ledtråden alla Nyhemsskolans elever fick inför en Grej of the day om Christer Fuglesang. Anledningen till att vi jobbade lite extra kring vår svenska astronaut var att han valt ut just oss inför sitt besök i Finspång under sin pågående Sverigeturné. Alla elever fick lyssna på hans föreläsning i salongen på Kulturhuset. Därefter fick 25 utvalda elever i årskurs 8 dessutom sitta ner och fika och ställa frågor till honom.

Det blev en mycket lyckad dag där både en och annan var riktigt star strucked – det är ju inte varje dag man får träffa en livs levande astronaut.

IMG_3258fuglesang

 

fuglesang2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fairtrade uppmärksammas i skolan

 image  imageimage image

15/10 är Fairtrades stora fikadag där man vill få så många som möjligt att Fairtradefika! Nyhemsskolan vill självklart vara en del i detta genom att bjuda personal och elever på Fairtrademärkt choklad. Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för att odlare och anställda i fattiga länder ska få förbättrade arbets- och levnadsvillkor.

image

Utbildningsrådet Stefan Carlsson och samhällsbyggnadsrådet Herman Vinterhjärta kom till skolan och arrangerade en liten tävling

image

Vinnarna av tävlingen, Meja och Tova i 8C. Prisutdelare Stefan och Herman

Eget skapande med inspiration från konsthistoria

På bilden i åk 9 håller de just nu på med att skapa något eget, men med koppling till konsthistoria. Meningen är att de ska inspireras av konsthistoriska verk när de gör sina egna valfria konstverk. De får välja fritt bland tekniker som t ex teckning, måleri, skulptur, installationskonst, trycktekniker, foto osv. På fotona ser ni exempel på superman-linoleumtryck, corn flakes-installationen ”Alla är olika”, skulptur och skapande.

Hannes Alle skulptur moa joel

 

 

 

Rocka sockorna

I dag har många sett annorlunda ut på fötterna. Runt om i landet deltar många i aktionen ”Rocka sockorna” på internationella Downs Syndrom-dagen genom att ha olikfärgade strumpor.

Nyhemsskolan ville så klart också vara med! I klasserna har vi under veckan uppmärksammat detta genom att bland annat prata om vad downs syndrom är och vad det innebär.

10-åriga Nathea Anemyr vill hylla sin 13-åriga storasyster Noelle och alla andra som har Downs syndrom genom att uppmana oss alla att rocka sockorna .Idag går vi därför omkring i skolan i olikfärgade strumpor för att visa att vi håller med Nathea om att: ”Annorlunda är bra! Annorlunda är roligt!”

image image

image image

imageimage

 

 

Det är fest på gång!

I vårt arbete med att skapa trygghet och trivsel och se till att skolan är för alla fick eleverna i uppgift att skapa en festmåltid utifrån följande instruktion:

Nästa lördag ska ni ha fest för fyra personer. Tillsammans ska ni göra en huvudrätt. Alla på festen ska känna sig välkomna, vad bjuder ni på?

Vi vet att det kommer kompisar som

  • Har glutenintolerans
  • Har laktosintolerans
  • Är vegetarianer
  • Inte äter fläskkött
  • Inte tål ägg
  • Inte tål räkor

(Stryk under de alternativ du får av din lärare som ni måste ta hänsyn till när ni lagar maten)

Det här ska vi laga till

Ta hjälp av receptböcker eller dator, mobil.

  1. Vilka recept ska ni använda? Leta rätt på recept som passar uppgiften.
  2. Skriv ner ingredienserna i receptet, finns alla ingredienser ni behöver i salen? Om inte, kan ni göra om receptet genom att lägga till något annat eller kanske utesluta en ingrediens helt och ändå få till en bra måltid?
  3. Skriv en lapp med ert påhittade namn på maträtten och en lista med de ingredienser er rätt innehåller.
  4. Duka fram er maträtt, tänk på att vi äter med ögonen, det ska se fint ut.

Alla maträtter resulterar i en buffé som ni alla får äta av!

image image image